Lustro. Teksty o kulturze średniowiecza ofiarowane Halinie Manikowskiej
Cena:
31,00
Ilość: szt.
autor:Brojer Wojciech
tytuł:Lustro. Teksty o kulturze średniowiecza ofiarowane Halinie Manikowskiej
wydawnictwo:Instytut Historii PAN
rok wydania:2013
oprawa:twarda
ilość stron:238
format:13.0x19.0cm
ISBN:978-83-63352-15-8
rodzaj:wydawnictwo naukowe
Udostępnij:

Z noty Wydawcy:

„Lustro jest zbiorem artykułów o kulturze średniowiecza. Ułożone wedle chronologii opisanych zjawisk i procesów, dotyczą one: misji chrystianizacyjnych Karolingów i Ottonów, rytuału przekazywania darów w XI i XII wieku, kancelarii książęcej Janusza I mazowieckiego, wybitnego kaznodziei i przywódcy husyckiego, niepokornego rabina z Ratyzbony, niezwykłego projektu kongresu uczonych w 1486 roku, wreszcie, tragicznego losu rajców głogowskich w końcu XV wieku. Różnolitość tematyczna jest znakomitą ilustracją rozległości zainteresowań i kompetencji Haliny Manikowskiej, która pracom tak różnych autorów przewodzi i koordynuje. Każdy badacz przeszłości jest swego rodzaju lustrem dla dokumentu, któremu się przygląda. Skoro jednak w ‘świętym’ języku mediewistów lustro znaczy dosłownie „rozjaśniam”, „oświecam”, „badam”, „oczyszczam”, tytuł ten w sposób szczególny należy się Adresatce, która w swej pracy dydaktycznej, badawczej i recenzyjnej odważnie i niestrudzenie czyni bardzo wiele, by polska mediewistyka utrzymywała wysoki poziom merytoryczny.”

 

„Spis treści:

Bibliografia prac Haliny Manikowskiej za lata 1973-2012 (zestawił Marek Słoń)

Roman Michałowski, Misjonarz i pan misji we wczesnym średniowieczu

Zbigniew Dalewski, Pro honore, non pro principali munere

Małgorzata Wilska, Duchowni na dworze mazowieckim Janusza I. Polityka księcia względem kościoła

Stanisław Bylina, Kartki z żywota księdza Vaclaca Korandy, taboryckiego kaznodziei, agitatora, idola i skandalisty

Hanna Zaremska, Rabin Izrael MiBruna i jego relacje z żydowskimi gminami w Polsce

Wojciech Brojer, Giovanni Pico della Mirandola i trzej magowie

Marek Słoń, Jak głogowscy rajcy stawali przed Bogiem. Przyczynek do religijności komunalnej późnego średniowiecza”